Negeri Melaka
Copy
Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Isi kandungan
Negeri Melaka (Tulisan Jawi: ملاك;
juga dikenali sebagai Melaka
Negeri Bersejarah, Melaka
Darul Azim atau Negeri
Hang Tuah). Pada tahun 2008 Melaka diisytiharkan
oleh UNESCO sebagai Bandar Warisan Dunia (World Heritage). Negeri
Melaka juga diisytiharkan sebagai 'Melaka Maju' pada 20.10.2010 pada jam 20:10
di Stadium Hang Jebat yang disempurnakan oleh Perdana Menteri Malaysia langsung
dari Putra World Trade Centre
(PWTC), Kuala Lumpur. Melaka juga dinyatakan sebagai Negeri Bandar
Teknologi Hijau.
Melaka
adalah sebuah negeri yang terletak di barat Semenanjung Malaysia dan
bersempadankan :
·
Negeri Sembilan di utara;
·
Johor di tenggara; dan
·
Selat Melaka di barat.
Kedudukan
Melaka dalam persekutuan Malaysia yang terdiri daripada 14
negeri (termasuk Wilayah Persekutuan) adalah seperti berikut:
·
Keluasan: keempat terkecil di
Malaysia (tangga ke-11).
·
Penduduk: kedua terkecil di
Malaysia (tangga ke-13).
·
Kepadatan penduduk: ke-4 terpadat
di Malaysia.
Ibu negerinya Bandaraya Melaka.
Walaupun merupakan negeri pertama mengasaskan Kesultanan Melayu, Melaka
kini tidak mempunyai seorang Sultan, sebaliknya negeri ini diketuai oleh
seorang Tuan Yang Terutama (TYT) Yang di-Pertua Negeri.
Negeri Melaka ditadbir oleh Dewan
Undangan Negeri dan Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Melaka (Exco)
sendiri. Dewan Undangan Negeri merupakan kuasa tertinggi dalam menetapkan
polisi di dalam negeri. Exconya bertanggungjawab kepada Dewan Undangan Negeri
yang diwakili oleh pelbagai orang yang dilantik setiap lima tahun. Ia diketuai
oleh Yang di-Pertua Negeri yang dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong Malaysia.
·
Jabatan Ketua Menteri adalah
tiang pentadbiran negeri yang meletakkan pejabat Ketua Menteri, Pejabat
Setiausaha Kerajaan Negeri serta lain-lain jabatan. Bagi pentadbiran, Melaka
dibahagikan kepada tiga daerah di bawah majlis daerah masing-masing,
iaitu:Majlis Bandaraya Melaka Bersejarah
·
Majlis Perbandaran Alor Gajah
·
Majlis Perbandaran Jasin
·
Majlis Perbandaran Hang Tuah Jaya
Mereka menyediakan pelbagai perkhidmatan
dan kemudahan kepada penduduk dalam menjalankan kehidupan harian mereka.
Senarai
TYT Yang di-Pertua Negeri Melaka
Nama
|
Mula berkhidmat
|
Tamat berkhidmat
|
Tun Leong
Yew Koh
|
31 Ogos 1957
|
31 Ogos 1963
|
Tun Haji Abdul Malek
bin Yusuf
|
31 Ogos 1963
|
30 Ogos 1971
|
Tun Haji Abdul Aziz
bin Abdul Majid
|
31 Ogos 1971
|
9 Mei 1975
|
23 Mei 1975
|
30 Nov 1984
|
|
4 Dis 1984
|
3 Jun 2004
|
|
Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil Yaakob
|
4 Jun 2004
|
kini
|
Daerah
dan Pihak Berkuasa Tempatan
Melaka dibahagikan kepada 3 buah daerah
dan 4 pihak berkuasa tempatan.
Kedudukan
|
Daerah
|
Keluasan (kmsq)
|
Penduduk (2008)
|
Jabatan Daerah
|
Kerajaan Tempatan
|
1
|
279.85
|
503,127
|
|||
2
|
660.00
|
182,666
|
|||
3
|
676.07
|
135,317
|
Kebudayaan
dan ekonomi
Rencana
utama: Budaya di Melaka
Sektor pelancongan dan pembuatan adalah
sektor utama dalam menjana ekonomi negeri. Melaka telah mengamalkan slogan
"Melawat Melaka Bererti Melawat Malaysia". Melaka kaya dengan
tempat-tempat yang menarik dan bersejarah.
Melaka juga terkenal untuk makanan,
terutamanya gaya masakan Baba dan Nyonya yang terdirinya daripada gaya masakan
Cina dan Melayu. Kebanyakan hidangannya adalah pedas dan berempah.
Sehingga hari kini, kebanyak adat-adat
kuno yang berasal daripada pendudukan Portugis masih diamalkan, termasuknya
"Intrudu" (sejenis perayaan air yang menandakan permulaan musim Lent,
iaith musim puasa bagi orang Katolik), "branyu" (sejenis tarian
tradisional) dan "santa cruz" (sejenis perayaan jalan tahunan)
Selain daripada pelancongan, Melaka juga
menjadi pusat pengeluaran barangan tempatan daripada makanan dan barangan
konsumer kepada barangan komponen-komponen senjata dan automotif berteknologi
tinggi, elektronik serta komponen-komponen komputer. Terdapatnya
sekurang-kurang 23 kawasan perindustrian yang merangkumi lebih kurang 500
kilangAmerika Syarikat, Jerman, Jepun, Taiwan dan Singapura.
Perkhidmatan perubatan swasta di Melaka
semakin dicari oleh pesakit-pesakit sejauh Indonesia dan Singapura. Hospital
Straits, Hospital Putra (dulu dikenali sabagai Hospital Southern), Hospital
Melaka dan Pusat Perubatan Pakar Pantai merupakan pusat perubatan swasta yang
amat popular. Mereka menyediakan perkhidmatan perubatan yang setaraf dengan
kebanyakan negara maju yang lain. Kerajaan Negeri Melaka ialah pemegang saham
utama Hospital Putra.
Tarikan
bersejarah utama
Destinasi pelancongan terutama ialah:
·
Kota A Famosa: Dibina oleh pihak
Portugis pada tahun 1511 sebagai kubu pertahanan, ia telah mengalami kerosakkan
struktur yang agak teruk semasa pencerobohan Belanda. Pihak British telah
bercadang untuk memusnahkannya tetapi campurtangan Sir Stamford Raffles pada
tahun 1808 telah menyelamatkan apa yang tertinggal sebagai A' Famosa pada hari
ini.
·
Kota St. John: Dibina semula oleh
pihak Belanda semasa suku ketiga abad ke-18, kubu ini mempunyai meriam yang
mengadap ke tanah besar kerana pada masa itu, serangan ke atas Melaka datang
terutamanya dari tanah besar dan bukan dari arah laut.
·
Gereja St. Peter: Dibina pada
tahun 1710 semasa pemerintahan Belanda di Melaka, ia merupakan gereja Katolik
tertua di Malaysia. Dinding depan dan perhiasannya adalah penggabungan seni
rekabentuk timur dan barat. Locengnya di bawa khas dari Goa pada tahun 1608.
·
Gereja St. Paul: Dibina pada
tahun 1521 oleh Kapten Portugis yang bernama Duarte Coelho, gereja ini yang
dinamakan "Our Lady of The Hill" kemudiannya ditukar oleh pihak
Belanda kepada tempat persemadian bangsawan dan di namakan "Gereja St.
Paul". St. Francis Xavier telah dipelihara di dalam perkuburan terbuka
gereja ini pada tahun 1553 sebelum dibawa dengan kapal ke Goa, India.
·
Gereja Christ: Dibina pada tahun
1753, struktur gereja ini melambangkan seni rekabentuk Belanda yang tulin.
Bangunan ini mengandungi bangku gereja yang dibuat dengan tangan, siling cahaya
matahari yang dibina tanpa sambungan, kitab Injil tembaga, batu nisan yang
ditulis dalam bahasa Armenia dan lukisan "Last Supper".
·
Gereja St. Francis Xavier: Dibina
pada tahun 1849 oleh Paderi Farve, seorang rakyat Perancis, menara gereja ini
dibina khas bagi memperingati St. Francis Xavier. Dikenali sebagai
"Mubaligh Sulung di Timur" (Apostle of the East), St. Francis Xavier
dikenang dengan kerja-kerja dakwah menyebarkan agama Katolik di Asia Tenggara
pada abad ke-16.
·
Bangunan Stadthuys: Dibina pada
tahun 1650 sebagai penempatan rasmi Gabenor Belanda dan Timbalan Gabenor,
struktur bangunan ini melambangkan seni rekabentuk Belanda. Ia kini menjadi
"Muzium Sejarah dan Etnografi". Paparan harian muzium ini ialah pakaian
pengantin tradisional dan artifak dari zaman kegemilangan Melaka.
·
Jalan Hang Jebat (Jonker Street):
Terkenal untuk barangan antiknya.
Dalam usaha menambahkan daya tarikan,
kerajaan negeri telah menubuhkan pelbagai muzium sebagai gedung koleksi
peradaban.
Tarikan lain:
·
Menara Taming Sari: Menara
pandang setinggi 110 meter.
Pengangkutan
Rencana utama: Pengangkutan di Melaka
Pulau Sebang yang terletak 30 kilometer
ke utara Bandaraya Melaka dan 10 kilometer dari Bandar Alor Gajah merupakan
stesen keretapi yang terdekat bagi Bandaraya Melaka.Dahulu stesen keretapi ini
dikenali Tampin oleh sebab kedudukan dari segi geografinya berada di wilayah
Negeri Melaka dalam daerah Alor Gajah dan arahan Kerajaan Negeri Melaka serta
saranan rakyat Melaka maka nama stesen ini dikenali sebagai Stesen KTM Pulau
Sebang.Sebuah lagi stesen keretapi dalam daerah Alor Gajah stesen Tebong tetapi
tren antara bandar tidak berhenti di stesen ini. Walau bagaimanapun stesen ini
turut dinaiktaraf berikutan pembinaan landasan berkembar antara Seremban ke
Gemas yang turut melalui stesen ini. Bagi penduduk di daerah Jasin terutamanya
di kawasan Selandar,Asahan (dahulunya Bukit Asahan), Simpang Bekoh, Nyalas
boleh menggunakan perkhidmatan keretapi di stesen keretapi Batang Melaka yang
terletak 22 kilometer ke utara Bandar Jasin. Stesen ini bersempadankan Melaka
dan Negeri Sembilan.
Projek landasan keretapi berkembar
elektrik antara Seremban dan Gemas akan berlakunya perpindahan stesen Pulau
Sebang dan Batang Melaka. Stesen KTMB Pulau Sebang yang baru akan dipindahkan
kira-kira 300 meter ke arah selatan stesen sekarang dan dilengkapi dengan
perhentian bas dan teksi. Apabila siapnya kelak kemungkinan akan dinamakan
Pulau Sebang Sentral. Manakala stesen Batang Melaka akan dipindahkan beberapa
meter sahaja ke arah utara dari stesen sekarang supaya stesen yang baru itu
terletak dalam Negeri Melaka.Pernah adanya landasan keretapi dari Pulau Sebang
ke Bandaraya Melaka sebelum Perang Dunia II, tetapi ia telah dibuka oleh
tentera Jepun untuk pembinaan Landasan Keretapi Maut di Burma dan tidak pernah
dibina semula selepas peperangan walaupun bekasnya masih tertinggal. Pihak KTMB
sedang menjalankan kajian yang serius atas permintaan Kerajaan Negeri Melaka
untuk membuka semula laluan keretapi dari Tampin/Pulau Sebang ke Bandaraya
Melaka melalui program landasan berkembar elektrik. Pada dasarnya pihak KTM
bersetuju untuk membina landasan keretapi elektrik ke Melaka sehingga Batu
Berendam sahaja. Laluannya dari Pulau Sebang melalui Kg. Arongan, Tg Rimau,
Gadek, Seri Pengkalan ,Alor Gajah, Melaka Pindah, Durian Tunggal, Kg. Gangsa
dan berakhir di Batu Berendam berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Melaka
(LTAM).
Kerajaan negeri Melaka lebih tertarik
jika landasan ini dapat dipanjangkan sehingga Melaka Sentral. KTM tidak
mempunyai masalah untuk memanjangkan landasan ke Melaka Sentral sejauh 5
kilometer lagi dari Batu Berendam asalkan pihak kerajaan negeri dapat
menyelesai isu pengambilan tanah yang mempunyai kepadatan penduduk yang tinggi
antara Batu Berendam ke Melaka sentral, sistem jalan raya yang sedia ada perlu
diubah suai. Laluan antara Tampin/Pulau Sebang ke Batu Berendam tidak
menghadapi masalah kerana tanah-tanah itu merupakan tanah rizeb KTM dan
penduduk sepanjang bekas laluan keretapi itu tahu status tanah yang didudukinya
itu merupakan Tanah TOL. Projek ini jika diluluskan kerajaan pusat akan dimasukkan
dalam Rancangan Malaysia ke-10. Kerja-kerja mengukur tanah bekas jalan keretapi
lama antara Pulau Sebang dan Bandaraya Melaka sudah dilakukan oleh Pejabat
Tanah Daerah Alor Gajah dan Melaka Tengah.
Bandaraya Melaka mempunyai sebuah
Terminal Pengangkutan antara bandar yang moden yang dikenali Melaka Sentral
dengan perkhidmatan pengangkutan yang tetap keKuala Lumpur, Johor Bahru dan
lain-lain bandar-bandar utama di Semenanjug Malaysia.Melaka Sentral merupakan
sistem pengangkutan bas dan teksi yang tercanggih di Malaysia hari ini. Tiada
perhentian bas dan teksi di mana-mana bandar utama di Malaysia selain Melaka
Sentral. Melaka juga mempunyai sebuah lapangan terbang di Batu Berendam yang
melayankan penerbangan carter dari kawasan sekitar.Lapangan Terbang Batu
Berendam dalam proses naik taraf dijangka siap pada tahun 2009. Apabila siap
kelak peswat yang lebih besar seperti Boeing 737 boleh mendarat di lapangan
terbang ini.
Jalan keluar Ayer Keroh di Lebuh Raya
Utara Selatan (PLUS) merupakan jalan masuk utama ke Melaka. Terdapatnya juga
dua jalan keluar tambahan di Lebuhraya Utara-Selatan, iaitu di jalan keluar
Alor Gajah dan Jasin.
No comments:
Post a Comment